end (1 kB)

4 godziny

Ilość kilometrów:

35 km

Wycieczka, która ma chyba największe różnice poziomów jak na warunki terenowe Parku. Jedziemy z Lisowa najpierw do Boronowa, piękną drogą porośniętą kilkuset letnimi dębami, potem przez Olszynę do Herbów i wracamy lasem do Lisowa. Odwiedzamy po drodze kilkuset letnią sosnę, pomnik przyrody, w Olszynie. Wycieczkę zakwalifikowałem do średnio-trudnych głównie ze względu na fakt, że z Boronowa do Herbów będziemy jechać drogą powiatową 905 o średnim natężeniu ruchu.

Opis trasy:

Zaczynamy jak zwykle z parkingu w Lisowie przy zajeździe "Stary Dom". Tym razem musimy przejechać przez drogę krajową 46 i wjechać do centrum Lisowa. Tutaj w sklepach możemy się zaopatrzyć na drogę w prowiant i napoje, choć tym razem będziemy co jakiś czas odwiedzać "cywilizowany" świat przejeżdżając przez miejscowości, w których możemy uzupełnić brakujące zapasy. Przejeżdżamy ul. Budowlanych dojeżdżając do skrzyżowania z ul. Stawową. Na skrzyżowaniu jedziemy w lewo, lekko pod górkę. Po 250m skręcamy w prawo, po lewej stronie widać szkołe w Lisowie. Zmierzamy w kierunku widocznego lasu. Jedziemy wąską drogą asfaltową, aż do nie strzeżonego przejazdu kolejowego. Tu uwaga najlepiej zejść z rowerów i uważnie przeprowadzić je przez przejazd. Po prawej stronie pociąg nadjeżdża łukiem i niekiedy go nie widać. Przejeżdżamy drogą mijając zabudowania Otrzęsia. Jedziemy nadal szutrową drogą, która skręca w lewo, po 30m w prawo, w dół i znowu w lewo. Dojeżdżamy do zabudowań Oleksików. Odbijamy lekko w lewo i dalej drogą początkowo przez las, później wśród pól dojeżdżamy do ośrodka wypoczynkowego na Drapaczu. Mijamy po prawej ośrodek, jedziemy nadal drogą docierając do zabudowań gospodarczych Drapacza. Teraz droga skręca w prawo, lekko w dół. Przejeżdżamy przez mostek nad potokiem i lekko w prawo, następnie w lewo wjeżdżamy w las. Mijamy pierwszy dukt w prawo, na następnym skręcamy w prawo. Jedziemy pod linią energetyczną. Mijamy pierwszą krzyżówkę duktów, na następnej skręcamy w lewo. Za 50m skręcamy w prawo. Droga doprowadzi nas do zabudowań wsi Kierzki. Po dojechaniu do drogi asfaltowej skręcamy na nią w lewo i po chwili, na skrzyżowaniu z kapliczką, w prawo. Droga ta doprowadzi nas do wsi Hadra. Początkowo będziemy jechać wśród pól, potem lasu i na koniec znowu wśród pól. Na skrzyżowaniu w Hadrze skręcamy w lewo. Tutaj spotykamy niebieski szlak turystyczny Józefa Lompy. podążamy zgodnie z oznakowaniem szlaku około 2,5km, aż do momentu, w którym po lewej stronie będziemy widzieli nasyp kolejowy, a szlak będzie skręcał w prawo. Przed skrętem, z lewej strony, widoczny przydrożny krzyż. Tutaj skręcimy w lewo, w kierunku nasypu kolejowego. Moglibyśmy jechać zgodnie z oznakowaniami szlaku jednak w pewnym momencie musielibyśmy nasze rowery przenosić przez torowisko kolejowe, aby tego uniknąć pojedziemy w lewo pod wiaduktem kolejowym i potem w prawo, równolegle do nasypu kolejowego przez drewniany mostek na Liswarcie (uwaga mocno dziurawy), potem do góry. Mijamy po lewej stronie oczyszczalnię ścieków w Boronowie i wjeżdżamy na drogę asfaltową. Jesteśmy w Boronowie. Droga doprowadzi nas do skrzyżowania z drogą powiatową 907. Po lewej stronie mijamy sklep spożywczy i kawiarnię. Na skrzyżowaniu przejeżdżamy na drugą stronę ulicy. Obok drogi biegnie chodnik z ścieżką rowerową. Jedziemy około 100m następnie droga skręca w lewo. Mijamy budynek dyskoteki, potem mini marketu i dojeżdżamy do skrzyżowania z drogą powiatową 905. Na skrzyżowaniu skręcamy w lewo i znowu chodnikiem z wydzieloną ścieżką rowerową podążamy zgodnie z drogą 905. Po 300m w prawo odbija droga 907 podążając w kierunku Konopisk, my zaś jediemy lekko w lewo zgodnie z drogą 905 w kierunku Herbów. Droga nie ma pobocza więc musimy jechać ostrożnie, bacznie rozglądając się. Droga pnie się do góry. Po około 700m dojeżdżamy do skrzyżowania w Zumpach, mijamy je i za chwilę mamy po lewej stronie w głębi lasu parking z ławeczkami i stolikiem. Tutaj możemy chwilę odpocząć po podjeździe, który nie jest zbyt ostry, ale długi. Po odpoczynku podążamy dalej drogą 905 do wsi Olszyna. Na skrzyżowaniu w Olszynie skręcamy w prawo. Mijamy kościół następnie pierwsze trzy odbicia w prawo. Na następnym skręcamy w prawo i podążamy w kierunku lasu. Droga łukiem skręca w lewo. Jedziemy z górki. Zaraz po zjeździe Na drugim skrzyżowaniu dróg polnych odbijamy w prawo. Za mostkiem na potoku skręcamy w lewo i za około 400m, po prawej stronie, w odległości 10m od duktu zobaczymy tzw. Grubą Sosnę. Jest to pomnik przyrody. Sosna w obwodzie ma 362cm. W trzy osoby trudno ją objąć. Po obejrzeniu sosny wracamy do drogi 905 tą samą drogą, którą do niej dojechaliśmy. Na skrzyżowaniu jedziemy dalej drogą 905 w kierunku Herbów skręcając w prawo. Jedziemy pod górkę jakieś 300m potem, praktycznie do samych Herbów z górki. Mijamy po drodze wieś Kalina. Od Olszyny do Herbów jedziemy wybrukowanym chodnikiem z wydzieloną ścieżką rowerową, a więc w miarę bezpiecznie i komfortowo. W Herbach możemy zjeść dobry objad w restauracji Herbskiej, na przeciwko przejazdu kolejowego, ewentualnie jechać do restauracji "Malibu" zjeść lody lub czegoś się napić. Do Lisowa lasem mamy już tylko 9km. Po dojechaniu do przejazdu kolejowego skręcamy w lewo, przy kościele i jedziemy drogą aż do jej końca na wprost. Po dojechaniu do torów kolejowych, zjeżdżamy z asfaltu w lewo i jedziemy wzdłuż torów kolejowych lekko piaszczystą drogą okólo 800m. W pewnym momencie droga skręca w lewo, a nstępnie łukiem wraca do torowiska. Tutaj mamy do pokonania dwa niestrzeżone przejazdy kolejowe. Należy na nich bardzo uważać. Potem jedziemy przez las około 300m. Mijamy po lewej zabudowania i przejeżdżamy kolejny niestrzeżony przejazd kolejowy. Po prawej mamy wiadukt kolejowy. Za przejazdem jedziemy w lewo wzdłuż torów, potem lekko w prawo i w lewo kolejny nieztrzeżony przejazd. 50m prosto, potem na krzyżówce w prawo i drogą przez las jakieś 2,5km. Po wyjechaniu z lasu przed sobą mamy pole. Jedziemy skrajem pola wybierając prawą polną drogę. Drogą tą dojeżdżamy do samej bramy znajomego już ośrodka wypoczynkowego na Drapaczu. Teraz w prawo i drogą, którą zaczynaliśmy naszą wycieczkę wracamy do Lisowa.

Uwagi:

Ewetualne modyfikacje trasy mogą obejmować skrócenie jej poprzez nie odbijanie w Olszynie do Grubej Sosny. Ewentualnie nie dojeżdżanie do Olszyny i po wyjeździe z lasu skierowanie się polną drogą w lewo, nad stawem. Droga ta doprowadzi nas do wsi Kierzki. Konkretnie do krzyżówki z kapliczką. Tak jak wspominałem w opisie na trasie wycieczki jest sporo punktów gdzie możemy odpocząć i coś zjeść. W Boronowie znajdują się oprócz opisywanych 3 bary z ogródkami piwnymi. Wart zobaczenia jest kościół parafialny M.B.Różańcowej w Boronowie zbudowany w 1611 roku. Kościół ten jest chyba pierwszym drewnianym kościołem na Śląsku zbudowanym na planie krzyża greckiego. W Zumpach znajduje się kapliczka p.w. ś`w. Barbary zbudowana w1740 roku.

Materiały do pobrania:

48000005.zip
Mapa elektroniczna w postaci skompresowanego pliku .img gotowego do podczytania do GPS'a. Mapę wykonał Krzysztof Świtalski. Obejmuje ona powiaty: kłobucki, lubliniecki i częstochowski. Link do strony autora znajduje się w sekcji ciekawe linki. Wielkość pliku 1,4MB
[Rozmiar: 735 bajtów]
mapa_druk_w3.zip
Mapa do druku w postaci skompresowanego pliku .jpg Wymiar mapy A4. Wielkość pliku 410,6kB